Contrasten - lightroom

Steeds weer terugkerende vragen :
hoe begin je met een foto bij te werken in Lightroom ?
Hoe maak je een foto met grote of weinig contrasten ?


Ik doe een poging om te beschrijven hoe ik het doe en wat er dan door mijn hoofd gaat.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Dit is de mijne, en geen evangelie.

Het hoe en het waarom. Het "hoe" is in enkele woorden gezegd, het andere weet ik nog niet waar ik ga eindigen.
Het "Hoe": eenvoudig verschuiven van sliders, met een constante blik op het beeld en meestal ook het histogram.

Het "Waarom" :
Telkens je licht verdubbelt of halveert wijzigt het 1 stop.
Een foto kan ongeveer 5 tot 6 stops weergeven.
Een sensor kan verschillen van 8 tot 10 à 12 stops verwerken en stopt deze in een Raw bestand.
Ons oog kan ongeveer 13 a 14 stops verwerken, en als we het laten aanpassen (bvb in het donker wachten tot we iets beginnen zien) dan kan dat tot 17 stops gaan.
(wil je hier wat over opzoeken : "dynamisch bereik" of "dynamic range")

De wereld zoals hij is weergeven op een foto kan dus onmogelijk.
Op scherm en papier kan een foto gaan van wit naar zwart.
Neem een foto van de zon en je zal een witte vlek zien waar je uren kan naar kijken. Kijk naar de zon en je gaat dat niet lang volhouden.

We gaan een heel breed bereik moeten samendrukken tot een veel smaller.
Of anders gezegd :
We gaan details moeten laten vallen, of laten samensmelten, maar we gaan in ieder geval minder zien op de foto dan in werkelijkheid.


Licht :
Maak heel veel licht en alles wordt wit, doe alle licht uit en alles wordt zwart.
Contrast geeft aan hoeveel (licht) verschil je gaat maken tussen twee lichtpunten.
Zolang je de details in het oog houd die je wil zien, kan je met contrast en lichtsterkte regelaars die zodanig wijzigen tot ze zijn wat je wil.
Wanneer de andere delen van de foto over of onderbelicht worden zal je die terug moeten corrigeren met een plaatselijke aanpassing (borsteltje) of een verloopfilter.

Je speelruimte is beperkt, want ga je teveel licht wijzigen, dan wijzigen ook de kleuren.
Werk je in zwart wit, dan heb je meer regelmogelijkheden omdat je dan enkel naar het licht moet zien en niet meer naar de kleuren. Dit is geen reden om te denken dat het dan gemakkelijker wordt, want in zwartwit moet je de kleuren omzetten naar grijs. Niet altijd even eenvoudig.

Wanneer je dit begrijpt en de regelaars in de ontwikkelmodule van lightroom weet staan ben je klaar om het belangrijkste instrument van de fotograaf te gaan oefenen : je ogen.

Je ogen gaan tijdens het bijwerken constant de volledige foto moeten afscannen om te zien hoeveel je wijziging de werkelijkheid beter zal weergeven. Na iedere regeling, telkens opnieuw, en telkens terug de volledige foto bekijken.


Dit gewoon worden is als leren fietsen. Eerst aan alles denken, daarna aan niets meer denken en vaststellen dat je vooruit gaat.
Een goed opgenomen foto kan je beter maken in de nabewerking
Een slechte opname hoort in de vuilbak.
Een foto zonder nabewerking is de interpretatie van een computer aanvaarden.

Leren ipv knoeien is de methode. (Boek, youtube, collega, opleiding...)
Oefenen is het sleutelwoord.
Er aan beginnen en weten dat het even zal duren is de uitdaging.
Weten wanneer je moet stoppen met bijwerken is de kunst.

Positief je resultaten bespreken is de beste leermethode.
Tevreden zijn met wat je bereikt hebt is de voldoening.
Genieten van de schoonheid van een foto is de eindbedoeling.

Veel fotoplezier.
Robert

categorie: Technisch

Mijn workshops : wat mag je verwachten ?

Mijn eerste blog artikeltje.  Alle begin is moeilijk.

Een workshop volgen? Waar leg ik het meeste nadruk op? Waar blijf ik over zagen?

Heb je ook die discussies al gehoord over merken, lenzen, canon of nikon, bodies en pixels ... Eens een keuze gemaakt zijn ze niet meer voor mij.

Een mooie foto maken : wat heb je daar voor nodig ?
Welk toestel heb je ter beschikking ? En geloof het of niet, daar moet je het mee doen. Dus beter maar een tijdje in berusten dan alle weken naar de winkel te lopen.

We hebben twee ogen, en dat zijn er minstens tien te weinig.
Die twee ogen moeten we trainen tot we er dingen mee zien waar anders over gezien wordt. Een lichtstraaltje, een schaduw, een houding, een moment, een detail... daar maak je een mooie foto mee. Niet met 20 miljoen pixels. Die kan je gebruiken om vast te leggen wat je ziet. Niet andersom.

Ooit leerden we in school vlakke meetkunde, een beetje optica in de les natuurkunde, perspectief in de tekenles, de gulden snede in de wiskundeles. Die basisprincipes helpen je ogen zoeken naar lijnen, naar vlakken, naar verhoudingen, naar gedrag van schaduwen en lichtintensiteit.
Nu doe je fotografie. Bewust of onbewust kan je die "saaie lessen" ten volle benutten.

Onze fototoestellen hebben knopjes en hendeltjes. Het zijn figuurlijk grote en letterlijk kleine computers. Bij mijn toestel was een boekje van 400 pagina's. Moet je dat lezen ? Ja! Minstens 1 keer. Dan weet je wat het kan, en dan weet je wat je terug moet herlezen. Dan neem je de tijd om reflexen aan te leren in het gebruik. Nadenken is dikwijls te laat komen. Je ogen dienen op dat moment enkel om je beeld te zien en te volgen. Moet je ze gebruiken voor je toestel, dan had je er meer moeten hebben. Wie heeft die ?

Doe ik moeilijk ? Bedenk dan dat fotografie dient om prettig te zijn en vooral te blijven. Wees kritisch in een opbouwende sfeer. Leer genieten van de fierheid van mensen die een mooie foto gemaakt hebben. Geniet mee en ga niet over ieder detail discussiëren. Leg de lat geleidelijk hoger en je gaat er iedere keer na veel proberen met veel voldoening over. Leg ze in een keer onmogelijk hoog en de zin om te springen zal vlug gedaan zijn.

Bedankt voor je tijd.
Robert, die alle dagen geniet van fotografie.

ps: alle commentaar welkom

 

 

 

 

categorie: Eigen visie

European Photographer beroepsfotografen